Môže sa vám to zdať neuveriteľné, ale situácia, keď letecká spoločnosť predá viac leteniek, než je kapacita lietadla, nie je až taká neobvyklá. Prevádzka leteckej dopravy je pre aerolinky drahou záležitosťou, a preto sa snaží minimalizovať svoje náklady pre prípady, keď by sa cestujúci na poslednú chvíľu nedostavili k svojmu letu, a lietadlo by tak neletelo úplne plné. Letecká spoločnosť tak často predá viac leteniek, než je dostupných miest v lietadle a na niektorých cestujúcich sa jednoducho nedostane.
Pokiaľ sa pýtate, či je to vôbec celé legálne, tak áno. Má to však svoje pravidlá a ako cestujúci máte v takom prípade nárok na náhradu až vo výške 600 €.
Podľa nariadenia EÚ č. 261/2004 máte právo požadovať finančnú kompenzáciu v prípade, že:
V prípade splnenia podmienok na získanie finančnej kompenzácie za odopretie nástupu na palubu máte nárok na kompenzáciu v závislosti od dĺžky vášho letu. Kompenzácia je stanovená na 250 až 600 EUR na osobu.
Popri finančnej kompenzácii máte samozrejme rovnako ako v prípade zrušenia letu právo na vrátenie obstarávacej ceny letenky alebo ponúknutie náhradného letu do vašej cieľovej destinácie, a to v najbližšom možnom termíne. O odopretí nástupu na palubu z dôvodu tzv. overbookingu musíte byť zároveň riadne informovaní a personál na letisku by vám mal popísať, na čo všetko máte v danej situácii právo. Ak sa stretnete s pojmom mimoriadne okolnosti, prečítajte si tento článok.
Pokiaľ vás personál pri gate odmietne vpustiť do lietadla, snažte sa hlavne zachovať chladnú hlavu a pokúste sa zistiť čo najviac informácií. Pred cestou si odfoťte palubné letenky alebo si ich nahrajte do telefónu. V žiadnom prípade neprijímajte vouchery či iné spôsoby kompenzácie od leteckej spoločnosti priamo na mieste. Prijatím by ste sa vzdali nárokov, na ktoré máte podľa európskeho nariadenia právo a nemuselo by sa vám to vyplatiť.
Skúste zistiť od personálu, ktorý vás do lietadla nepustil, dôvod odopretia nástupu na palubu. Pokiaľ budú súhlasiť, nechajte si vystaviť písomné potvrdenie, prípadne si môžete situáciu zdokumentovať pre prípadný budúci dôkaz (najmä, že ste boli pripravení na odlet včas a dôvod nevpustenia do lietadla tak nevznikol na vašej strane).
Zistite si na prepážke alebo pri aerolinke informácie k možnému náhradnému letu. Ak vám je ponúknutý náhradný let až nasledujúci deň, požiadajte o zaistenie hotela. Pokiaľ vám hotel ani náhradný let aerolinka nezaistí, môžete si zakúpiť všetko na vlastné náklady, ktoré vám potom aerolinka musí preplatiť. Zistite si informácie k občerstveniu, ktoré by vám letecká spoločnosť mala zaistiť.
Prečítajte si, na čo máte v danej situácii nárok a kontaktujte nás prostredníctvom formulára. Všetko za vás vyriešime a do druhého dňa vám pošleme peniaze, ktoré vám prináležia.
Nárok na finančnú kompenzáciu až 600 EUR vám v prípade odopretia nástupu na palubu z dôvodu tzv. overbookingu patrí okamžite. Letecká spoločnosť by vám tak čiastku mala vyplatiť hneď na mieste. Pokiaľ sa tak nestane, môžete samozrejme žiadať o kompenzáciu aj následne. Pokiaľ sa navyše rozhodnete využiť Refundio.sk, kompenzáciu od nás obdržíte do druhého dňa.
Na rozdiel od zrušenia alebo oneskorenia letu, alebo zmeškanie nadväzujúceho letu, v prípade odmietnutia nástupu na palubu sa môže letecká spoločnosť snažiť spochybniť váš nárok na kompenzáciu. Najmä tým, že bolo odopretie nástupu spôsobené z dôvodu na vašej strane (napr. neskorý príchod k odletovému gatu a pod.). Preto je dôležité snažiť sa získať čo najviac dôkazov, ktoré vašu situáciu preukazujú pre ľahšie riešenie následného nároku na kompenzáciu.
Vždy si preto odfoťte, či nahrajte do telefónu palubné letenky nielen pôvodného letu, ale aj náhradného letu (ak ho dostanete). Odfoťte si alebo uchovajte všetku dokumentáciu, ktorú od leteckej spoločnosti dostanete - snažte sa získať písomný dôkaz o dôvode nepripustenia na palubu. Odfoťte si informácie z odletovej tabule.
Na kompenzáciu za odopretie nástupu na palubu máte nárok vzhľadom na povahu okamžite. Finančnú kompenzáciu vám tak aerolinka môže ponúknuť ihneď na mieste. Pokiaľ sa tak nestane, môžete o kompenzáciu žiadať aj spätne. Môžete kontaktovať leteckú spoločnosť priamo a snažiť sa si vyjednať náhradu sami. Celý proces však môže trvať až 12 mesiacov a neexistuje žiadna garancia úspechu. Letecké spoločnosti sú často pomalé pri riešení týchto žiadostí a môžu ich dokonca aj ignorovať, čo vám môže spôsobiť značný stres. Pokiaľ sa do toho nechcete púšťať sami, môžete využiť služby Refundio.sk a nechať všetko na nás.
Vyplníte náš formulár za 5 minút, my všetko skontrolujeme a ešte v ten istý deň sa vám ozveme s ponukou odškodnenia. Následne vybavíme kompenzáciu za váš let a ak je to možné, pošleme vám kompenzáciu vopred. Žiadne čakanie, žiadny stres a hlavne istota, že získate odškodnenie. Táto suma vám totiž zostáva aj v prípade, že sa nám nepodarí spor vyhrať.
Ak vás niektorá z nižšie uvedených leteckých spoločností odmietla vziať na palubu, prečítajte si konkrétne články o tom, ako získať odškodnenie.