Európska Únia prijala nariadenie č. 261/2004, aby chránila práva cestujúcich. Vďaka tomuto nariadeniu sú cestujúci oprávnení nárokovať si finančnú náhradu nielen v prípade meškajúcich či zrušených letov, ale aj v prípade odopretia nástupu na palubu (tzv. overbooking). Väčšina cestujúcich však o tomto nároku, bohužiaľ, nevie a preto je dôležité oboznámiť každého o jeho právach a o tom, aké má možnosti na uplatnenie svojho nároku.
Podľa nariadenia EÚ majú cestujúci nárok na finančnú kompenzáciu v troch prípadoch. A to konkrétne pri zrušených letoch, meškajúcich letoch alebo pri nedobrovoľnom odmietnutí nástupu na palubu (overbooking). Konkrétne podmienky, pri ktorých je možné žiadať náhradu, sú popísané nižšie.
Aby ste mohli uplatniť nárok za zrušený let, musí vás Austrian Airlines informovať o jeho zrušení menej než 14 dní vopred. Taktiež musí ísť o chybu zo strany leteckej spoločnosti, tým pádom dôvodom na zrušenie letu nesmie byť jedna z mimoriadnych okolností (napr. nepriaznivé počasie). V takých situáciách cestujúcim nárok na kompenzáciu nevzniká.
V prípade meškajúcich letov, rovnako ako pri zrušených letoch, platí, že meškaní letu musí byť spôsobené chybou zo strany Austrian Airlines. Ak let mešká napríklad z dôvodu štrajku zamestnancov letiska alebo kvôli iným mimoriadnym okolnostiam, cestujúci nemajú nárok na kompenzáciu. Okrem toho musí meškanie trvať aspoň 3 hodiny, aby boli splnené podmienky podľa nariadenia EÚ. Zároveň je potrebné brať do úvahy, že dĺžka meškania letu sa ráta pri pristávaní, tým pádom nie je dôležité s akým omeškaním lietadlo vzlietlo.
Posledný z prípadov, na ktorý sa vzťahuje nariadenie EÚ je overbooking. Ide o situáciu, pri ktorej vám personál Austrian Airlines oznámi, že vás nepustí na palubu lietadla kvôli preplnenej kapacite. Aby bolo možné žiadať finančné odškodnenie, nesmie ísť o dobrovoľné prenechanie miesta v lietadle.
Ako už bolo uvedené vyššie, v určitých situáciách nie je spoločnosť Austrian Airlines povinná vyplácať kompenzáciu aj napriek tomu, že bol let tejto spoločnosti zrušený alebo mal meškanie dlhšie ako 3 hodiny. Tieto situácie sú v nariadení EÚ označené ako mimoriadne okolnosti. Patria medzi ne okrem iných štrajk zamestnancov letiska alebo riadenia letovej prevádzky, nepriaznivé poveternostné podmienky, bezpečnostné riziká alebo mimoriadna udalosť na letisku, ako napríklad nahlásená bomba. Mimoriadnych okolností je však nespočet. Viac informácií o nich nájdete v našom samostatnom článku.
Výška finančnej kompenzácie nezáleží na tom, či bol váš let oneskorený, zrušený alebo vám bol odmietnutý nástup do lietadla. Pri určovaní sumy, na ktorú máte nárok je dôležitá vzdialenosť medzi letiskami, ako aj výsledná dĺžka meškania, s ktorým ste sa dostali do cieľovej destinácie.
Ak ste preleteli vzdialenosť do 1 500 kilometrov, máte nárok na 250 eur. Pri letoch od 1 500 do 3 500 kilometrov je váš nárok 400 eur. Pri letoch dlhších ako 3 500 kilometrov má cestujúci nárok na 600 eur. V poslednom prípade však existujú dve výnimky. Po prvé, lietadlo musí letieť z letiska v EÚ na miesto mimo EÚ alebo naopak, t. j. z miesta mimo EÚ na letisko nachádzajúce sa v EÚ. Ak je let dlhší ako 3 500 kilometrov, ale len v rámci EÚ, cestujúci má nárok na náhradu vo výške 400 eur. Druhou výnimkou je, že let musí mať meškanie viac ako 4 hodiny. Ak meškanie trvá od 3 do 4 hodín, spoločnosť Austrian Airlines môže znížiť odškodnenie o 50 %, teda z pôvodných 600 eur len na 300 eur.
Tak ako v prípade iných leteckých spoločností, aj v prípade Austrian Airlines môžete podať žiadosť o odškodnenie sami prostredníctvom ich webovej stránky. Vtedy však musíte počítať s tým, že sa odpovede môžete dočkať až o niekoľko dní či týždňov. Okrem toho letecké spoločnosti nechcú samy od seba kompenzácie vyplácať, preto žiadosti veľmi často zamietajú. Potom vám nezostáva nič iné, ako kontaktovať zákaznícku podporu a stráviť hodiny komunikáciou s pracovníkmi Austrian Airlines s vedomím, že výsledok bude pravdepodobne aj tak negatívny.
Druhou možnosťou je obrátiť sa na odborníkov, ktorí sa každý deň zaoberajú nárokmi na odškodnenie za narušenie letu, a preto majú s Austrian Airlines bohaté skúsenosti. V Refundio vieme, ako komunikovať so zástupcami leteckej spoločnosti aj vtedy, keď nechcú vyplatiť finančnú kompenzáciu za meškanie alebo zrušenie letu. Výhodou je, že s nami celý proces trvá oveľa rýchlejšie a vy sa nemusíte o nič starať. V niektorých prípadoch vám dokonca ponúkneme platbu vopred, aby ste nemuseli čakať na výsledok prípadného súdneho sporu. Ak teda nechcete tráviť svoj voľný čas písaním dlhých správ alebo telefonovaním na podporu Austrian Airlines, vyplňte náš krátky formulár a my sa o všetko postaráme.
Vedeli ste, že leteckú spoločnosť Austrian airlines vlastní Lufthansa Group?
Skupina Lufthansa zastrešuje viac ako 300 dcérskych spoločností, medzi ktoré patria okrem Austrian Airlines aj Eurowings, Lufthansa, Brussels Airlines a Swiss International Air Lines.